ד"ר מרדכי נאור - סופר וחוקר תולדות ארץ ישראל


"48 שעות ביממה" - מעריב און-ליין 15/04/2021


 הסופר וחוקר תולדות ארץ-ישראל הפורה, שמאחוריו יותר ממאה ספרים, ניצל את שנת הקורונה לכתיבת סיפורו האישי, שהוא במידה רבה גם סיפורה של הארץ הזאת, בסגנונו הקולח ובהומור משובב נפש

יעקב בר-און 15/04/2021 14:28 

בדמדומי האטרף של שנת הקורונה המוזרה כבר מותר לספר שאיש-איש העביר אותה בדרכו. ד"ר מרדכי נאור, הסופר וחוקר תולדות ארץ-ישראל הפורה, שבמאזנו כתיבת למעלה ממאה ספרים, ניצל את הזמן שהתפנה לו באופן נדיר לכתיבת - איך לא - ספר חדש, "48 שעות ביממה", שמצאתיו ראוי מאין כמוהו לקריאה דווקא בחג העצמאות. 

בספר, שיצא בהוצאת "ספריית יהודה דקל" שליד המועצה לשימור אתרי מורשת, מביא נאור, שבין השאר כתב את הביוגרפיות של שר האוצר המיתולוגי פנחס ספיר ושל הרמטכ"לים יעקב דורי וחיים לסקוב, בסגנונו הקולח ובהומור משובב נפש את סיפורו האישי, שהוא במידה רבה גם סיפורה של הארץ הזאת במהלך 86 שנותיו.

כבר כותרת העיתון מיום הולדתו, ה-19 באוגוסט 1934, היא בלתי שגרתית: "הגשם הפתאומי מביא מבול של אסונות דרכים". כן, כן, שטפונות באמצע הקיץ.

ובהמשך - ילדות פסטורלית ברחובות, בצריף מטויח של שני חדרים מול פרדס גדול, עם תקתוק משאבת הבאר. פרעות "המרד הערבי". מלחמת העולם השנייה. חיילים אוסטרלים ושבויים איטלקים במושבה. ידיעות אימה ראשונות מהשואה. המעפילים. האנגלים. ההיסטוריון לעתיד פותח כנער את הקריירה ביומן מלחמת העצמאות משלו. שידור טקס הכרזת המדינה. הפצצות מטוסים מצריים ברחובות.
השלג הגדול. הדבקת כרוזים של מפא"י בבחירות 51'. המעברות. שירות צבאי בנח"ל. הקמת נחל עוז. הנישואים בקיבוץ בין חבילות חציר עם לאה נאור. ברקע - התקפת המחבלים במעלה עקרבים ואסון מעגן. מבצע סיני.
מעבר לתל-אביב. דירת חדר בדמי-מפתח על הגג מול בית הקברות בטרומפלדור. כתיבה בשבועון "רימון", שהתגלה כממומן על-ידי הש"ב, הוא השב"כ דאז. יחסי ציבור של תיאטרון אהל המקרטע.  עריכת במחנה נח"ל. ספר הבתולין: "תנועות נוער בישראל ובעולם". "מחפשים את המטמון בקול ישראל". מפקד גלי צה"ל. מלחמת יום כיפור. מעבר לשידורים מסביב לשעון. מבצע יונתן. המצאת "הטלפון האדום". גילוי מנחם הורוביץ ונתן זהבי. האוניברסיטה המשודרת. מלחמת עזר ויצמן נגד גלי צה"ל. ביקור סאדאת. אצלו בקאהיר. "באופן מילולי" עם אבשלום קור. ד"ר נאור.
בספר מספר נאור גם על מפגשים מרתקים עם אישים דוגמת דוד בן-גוריון, גולדה מאיר, יגאל אלון, הרב שלמה גורן, ס. יזהר, נעמי שמר ( וסודות שמאחורי שיריה), רפאל איתן ועוד...
ב"סוף זה תמיד התחלה", פרק הסיום של הספר, המומלץ בכל לב, כותב נאור: "הסיפור שלי הוא אישי ועם זאת זה סיפור הדור שבגר בשנות החמישים, לחם בכל המלחמות שהיו ובנה את המדינה על על הטוב והרע שבה. היה לי מזל שבשל עבודותיי השונות הייתי בכמה מהצמתים בדרכה של המדינה, הכרתי לא מעט מראשיה ואף ראיינתי אותם. מקצת מפגישות אלה מתועדות בספר".