ד"ר מרדכי נאור - סופר וחוקר תולדות ארץ ישראל

»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
»
גרסה להדפסה
עשור ראשון במאה ה-21

בתחילת העשור הראשון של המאה ה-21, הייתי כבר גימלאי, לפחות בצורה חלקית. את עבודתי בבית ברל סיימתי, ואילו באוניברסיטת תל-אביב המשכתי לערוך את "קשר" עד אמצע 2003. או-אז גילו שלטונות האוניברסיטה כי הגעתי לגיל 68, ואף שעבדתי לפי חוזה מיוחד, הודיעו לי שעלי לפרוש. היו אלה ימי צמצומים, "קשר" נסגר וכן הוקפאו פעולותיו של "מכון ברונפמן".
הלכתי הביתה בהרגשת חמיצות, שכן הרגשתי שאני יכול עוד לתרום. לזכותה של האוניברסיטה ייכתב, שגם הפעם נושאי הפרישה והפיצויים טופלו על הצד היותר טוב.
שלוש שנים לאחר מכן, חידש פרופ' יוסף גורני את פעילותו של "מכון ברונפמן" והוא ביקש ממני לחזור. לערוך את "קשר" לא הסכמתי, אך מאז 2006 אני מסייע לו בדרכים שונות, כותב ל"קשר" שהתחדש בעריכתו של פרופ' גדעון קוץ, קורא מאמרים ומחווה עליהם את דעתי.
אני ממשיך לכתוב ולערוך והרשימה הבאה, הסוקרת את רשימת ספרַי בעשור הראשון של המאה ה-21 והאלף השלישי, מוכיחה זאת:

מאז שנת 2000 ראו אור 16 ספרים חדשים מפרי עטי:

  1. העם היהודי במאה העשרים - היסטוריה מצולמת – (הוצאת עם עובד, מרכז זלמן שזר ובית התפוצות).
  2. רבותי, העיתונות – קורות העיתונות הישראלית, מאז ראשיתה באמצע המאה ה-19, ועד לסערות של ימינו (משרד הביטחון – ההוצאה לאור).
  3. תבנית נוף מולדתו – תולדות ארץ-ישראל על רקע סיפור-חיים של יצחק רבין (כתר, מורג ומשרד הביטחון – ההוצאה לאור).
  4. הציונות – 120 השנים הראשונות – מהדורות בעברית ובאנגלית (הספריה הציונית).
  5. 17 המדרגות – רומן-מתח על ישראל העכשווית, שבמרכזה דמות מיסתורית, הפועלת בארץ ומחוצה לה, ובכל עמוד מתגלים פרטים נוספים מעברה (הוצאת יבנה).
  6. ברכת החשמל – סיפורם של פנחס רוטנברג וחברת החשמל (הוצאת יד יצחק בן- צבי).
  7. עמוד האש על הכרמל – פעולות הפלמ"ח נגד מתקני הרדאר הבריטיים על הר הכרמל בשנים 1947-1946 (משרד הביטחון – ההוצאה לאור).
  8. התעשייה, 2000-1854 – סיפורם של התעשיינים והתעשייה בישראל (הוצאת דניאלה דינור).
  9. הטור השמיני – מסע היסטורי בעקבות הטורים האקטואליים של נתן אלתרמן (הוצאת הקיבוץ המאוחד ואוניברסיטת תל-אביב).
  10. ירושלים – עיר נושקת אור (יחד עם ברוך גיאן, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, כתר וידיעות אחרונות).
  11. לקסיקון ישראל – 1,000 ערכים על מדינת ישראל בשישים שנותיה הראשונות (משרד הביטחון – ההוצאה לאור).
  12. ישראל 360 – מראות פנוראמיים של ישראל מהחולה עד אילת (משרד הביטחון – ההוצאה לאור, אופק וסטימצקי) - באנגלית, עם צילומיה של דנה פרידלנדר.
  13. ירושלים 360 – מראות פנוראמיים של ירושלים (משרד הביטחון – ההוצאה לאור, אופק וסטימצקי), באנגלית, עם צילומיה של דנה פרידלנדר.
  14. בחזרה לרכבת העמק – סיפורה של הרכבת המיתולוגית, לרגל חנוכת תחנת הרכבת המשופצת בכפר יהושע (המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל וספריית יהודה דקל).
  15. תל-אביב, תל-אביב – הסיפורים והצילומים מאז ימי יפו העתיקה ועד ל"עיר ללא הפסקה" (עם צילומיה של לילי סגל, הוצאת הקיבוץ המאוחד).
  16. 100 מקומות שמורים – מסע באתרי השימור של ישראל (יחד עם עופר רגב, כרטא, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל וספריית יהודה דקל)

בנוסף לרשימה הנכבדה הזו היה לי חלק בעריכה ובהוצאה לאור של שורה לא קצרה של ספרים, חוברות וקטלוגים של תערוכות שאצרתי, בעיקר בבית בן-גוריון בתל-אביב, בבית קריניצי ברמת-גן ובבית ראשונים בהרצליה.
את 48 שעות היממה אני מחלק בין כתיבה, עריכה, ייעוץ היסטורי בבית קריניצי ברמת-גן, מעט הרצאות ופעילות התנדבותית, בין השאר בבית בן-גוריון בתל-אביב, בתחומים רחבים בהרצליה עירי (בית ראשונים, ועדת השמות, ועדת השימור וועדות עירוניות נוספות, הנהלת מוזיאון הרצליה לאמנות, ייעוץ בנושאי חינוך, ועוד) ובמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.
בעשור זה זכיתי גם לקבל שלושה פרסים: פרס סוקולוב לעיתונות הכתובה, פרס הרצל ופרס בן-גוריון.

 


מקבל את פרס בן-גוריון מנשיא המדינה שמעון פרס, 2007

 

בקיץ 2009 מלאו לי 75 שנה. ציינו את היובל-וחצי במסגרת משפחתית מצומצמת עם רעייתי לאה, הבן, הבנות והנכדים, 9 במספר. למחרת בבוקר קמתי למלאכת יומי, הרבה כתמיד.
לפי רישומי בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי יש ללאה ולי ייצוג נכבד: קרוב ל-300 ספרים ופרסומים (לשנינו). לפעמים גם לנו קשה להאמין...
לא אחת שואלים אותי: וכי לא הגיעה העת לעזוב את העט ומקלדת המחשב ולנוח? אני משיב בדברים שאמר לי ידיד טוב כשמלאו לי 75 (ע"ה בעברית צחה): "ע"ה, לא עלינו, זה עליו השלום, אבל גם עוד הלאה. אני בוחר באפשרות השנייה, כך שאת הסיכום הביוגראפי הזה אפשר לראות כסיכום ביניים.

לסיום, שתי תמונות משפחתיות. לאה ואני צולמנו בעת טיול בירדן, עוד בימים שדמותו של המלך חוסיין הציצה מכל פינה; ועם הנכד עידן, כשהיה עדיין צעיר לימים וכבר שיחק אתי שחמט.

 

 


« לפרק הקודם לפרק הבא »

© 2017 Swiss Made, Incorporated. All Rights Reserved. rolex replica sale, replica watches sale, rolex replica uk, audemars piguet replica, tag heuer replica uk